torsdag 22 mars 2012

Med tanke på förra inlägget......

Så här står det i wikipedia om empati:


Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta.
Ganska så bra förklaring tycker jag. Men jag tror att empati är något man får med sig i uppfostran. Jag vet att mina barn har empati för andra. Det har jag märkt. Och här har ni tre saker på vad jag tror kan hjälpa till att visa barnen vad empati är:
1. För det första så måste ni själva ha empati, annars går det ju inte. Ni måste kunna känna av hur en människa mår och därefter använda de ord som passar. Sätt er själva till sidan och uppmärksamma andra. Detta visar dina barn hur man respekterar andras känslor och att man inte behöver vara i centrum själv hela tiden.
2. Ta med dina barn och hjälp någon gammal människa. Hjälp mormor att städa eller putsa fönster eller något annat som den behöver hjälp med. Här visar man tydligt att man ska värna om de äldre och att om man kan hjälpa till så är det en självklarhet. Barn som inte får vara med om detta går miste om en stor sak med livet.
3. Prata om känslor. Hur känner man sig när man är glad, ledsen, besviken osv. Om barnen gör något dumt, visa känslor tydligt och att du blir ledsen vid sådant beteende. Man gör inte sina barn en tjänst genom att försöka "ta bort" de "tråkiga" känslorna. Lär barn om sorg och glädje, skratta och gråt tillsammans. Försök inte skydda barnen mot känslor. De är en del av livet.
Ja detta är vad jag tror, jag är ingen expert men det är med hjälp av barnen vi kan förändra världen. Tänk på det. De är de som ska ta hand om dig en dag när du är gammal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar