tisdag 13 mars 2012

Nattugglan tänker till....

Mmm det har jag gjort. Jag har tänkt på det här med att vara svensk och allt vad det innebär. Vi har det ju så bra, sjukvården betald och vi lever i en demokrati bla bla bla men hur är vi som personer egentligen? För trots att man inte kan dra ett helt folkslag över en kam så finns där ju egenskaper hos tex oss svenskar som gör oss så typiskt svenska.

Om man tar det här med Danny. Att han blev så arg och ledsen över att han inte vann, buuuu han är en dålig förlorare och så beter man sig inte som svensk. ATt komma tvåa är ju jätte bra!!! Eller? Va fasiken kan man inte få leva ut sin besvikelse. Jag förstår att han är arg och besviken. Det hade jag oxå varit. Och så långt är vi nog överens allihop. Klart man är besviken men det visar man inte upp, det är fult, skammligt och oproffsigt beteende. Ja, in my as, visa känslor, mera känslor, glada , arga what ever. Hur ska man annars kunna fungera som en person. Men det är så typiskt svenskt att allt ska vara så bra på ytan och sen där under stormar det.

En annan sak som är så typiskt oss svenskar är att vi sköter oss själva. Att snacka skit om andra är ok men att verkligen bry sig om andra på ett schysst sätt är ganska ovanligt. På hjältegalan på tv tex så var det en tant som gick emellan ett bråk på en spårvagn. När hon sen ropade på hjälp från folk som stod och glodde så hjälpte ingen henne. Näpp varför ska jag blanda mig i det där tänker svensken, men sen att springa runt och skvallra om det, det går ju bra.....

Min idol Johan Glans tar ju upp det här på ett jättebra sätt. Han nämde det här med fotbollskillen som blev utvisad i en fotbollsmatch i VM för han skallade en kille som kallat hans syster för hora. Han missade hellre VM och försvarade sin syster med att gå till attack mot den andra killen. Hade det varit en svensk de hade skrikit "din syster är en hora" till så hade svensken sagt "känner du min syster". Och så fortsätter då Johan Glans med att säga att det som gör svensken riktigt förbannad är när någon glömmer ta bort luddet från torktummlaren, då sätter man upp en arg lapp "du din jävel......osv"

Om man tänker på det här så visst är det löjligt, varför är man så familjära i utlandet och inte här i sverige. Varför har det blivit så här hos oss????

Har ni funderat på detta någongång eller är det bara jag som har för mycket fritid?? Kram på er...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar