tisdag 21 februari 2012

Hur är man en bra vän???

Såg denna bilden och kom till att tänka på det här med vänner. Tänk på det ordet en liten stund. Vänner! Vad betyder det ordet för dig? Vi har ju olika syn på det här med vänner. För mig är en vän som jag kan berätta ALLT för och då vill jag ju gärna att den personen kan berätta ALLT för mig. Därför måste man ju lyssna på sin vän och verkligen förstå vad vännen säger. Och jag vet att detta är en bit som jag kan bli bättre på. Jag lyssnar ofta men förstår jag?? Jag lyssnar men för att inte verka okänslig så frågar jag inte en massa, jag vill att vännen ska berätta. Men vännen väntar kanske på att jag ska fråga! Så det är just det jag ska bättra mig på, att fråga! För att verkligen förstå en vän så måste man fråga och sen är det ju upp till vännen om den vill svara.

Det tar tid att hitta en bra vän. Sen tar det tid att behålla vännen som sin vän. Och jag VILL investera min tid i mina vänner. Och ska jag då använda tiden som är så dyrbar så vill jag ju inte använda den på någon som inte är min riktiga vän. Därför är det ju så att jag har inte så många RIKTIGA vänner, men de jag har kan jag inte leva utan. Jag har beslutat mig för och detta gjorde jag för ett tag sedan att verkligen tänka efter vem som är mina riktiga vänner. Och det gjorde jag genom att fråga mig själv, kan jag vara mig själv med denna personen, accepterar personen mig för den jag är, finns personen där för mig om jag behöver hjälp, har jag kul med personen, kan jag lita på personen, kan jag anförtro personen osv.
Och nu när jag "hittat" mina riktiga vänner, nu vill jag ju vara en bra vän. Och det försöker jag bli nu. Som sagt så tar det tid med vänner och det är absolut inte något negativt med det, jag menar bara att jag vill kunna ha tid med mina vänner och ge dem allt jag kan och att ge av mig är det bästa jag vet. Bättre att ge än att få!! Jag hoppas bara att göra det på rätt sätt.
Men tänk efter vem som får dig att må bra och tänk bort alla de som tar av din energi. Sattsa på de som verkligen betyder något. Tiden räcker till så lite och då vill jag att varje minut ska betyda något. Men varje minut tillsammans med familj och vänner det är det värdefullaste jag kan tänka mig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar